Skip to main content
SangermaniSaved boats

SOLD – 14.30 – mt Swala Sangermani/Giles 1969 – RESTORATION closed

2023 Jan: RESTORATION ALMOST CLOSED

2022 Jan.
The boat is safely recovered under an extra-Europe hangar, under a first restoration: now is perfect time to buy her and follow an exiting and convenient restoration! Please ask for updated pics and quotations. The main effort was done, now You are up.

Let’s make Your dream come true!

All systems, engine, sails, upholstery are going to be replaced.

Possible modification and managing of interior layout is now possible.

Following May 2022

A COUPLE OF SHORT VIDEO ABOUT SWALA NEW TEAK DECK

Sangermani Swala new teak deck video

WhatsApp Video 2022-07-15 at 14.29.38


2020/21. Swala needs a general deep and structural restoration, but not difficult. The boat can sail herself and I can move her everywhere. I personally inspected many times also with previous historic owner and twice since the boat has various work to do. All the matter could be considered a bargain for a serious and fond buyer. I can propose different restorations for beloved Swala, also an extra-Europe very convenient restoration.

She’s elegant and fast, a racer, but comfortable at the same time a real cruiser-racer d’antan. Still manageable lenght, original alluminium Proctor mast, good engine.

Some updated pics at the bottom of this article.



Many pics and actual info available.

I managed negotiation years ago and I know very well the boat. She’s fast and comfortable and combines builder and designer in a perfect success. Really classic and manageable yacht. I personally knew last two owners.
Cause of some extraordinary maintenance is required, price could be very interesting – please feel free to ask for more information. I inspected this yacht last time just at the end of 2019 summer and I can give the very updated idea of condition..

sloop 1969

Costruzione : Sangermani

Progetto : L. J. Giles

Lft.         14,30 mt.

Lwl        10,80 mt.

Bmax       3,80 mt.

Draft.       2,30 mt

Displ.      15 t.

Attrezzatura di coperta e manovre

Albero , boma , tangoni di alluminio Proctor

4 winches di drizza Lewmar

3  ” di scotta Lewmar e Harken

5 drizze  2 genoa, 1 Spinnaker , amantiglio randa, randa

Doppie manovre Spinnaker (2 bracci , 2 scotte , 2 tangoni , 2 amantigli . )

Avvolgi fiocco Hood ( 1992)

Tendi paterazzo e tendi stralletto Harken (.1995)

Sartiame e arridatoi inox E bronzo cromato tutto sostituito nel 1999

Verricello salpa ancore elettrico Lofrans  24V – 1500 W (1993)

l  ancora CQR, 1 ancora ammiragliato, 80 MT catena diametro. 10 mm

Vele crociera

Randa Hood 1995,

Genoa medio Hood 1998,

Spinnaker Hood 1.5 originale,

Tormentina

Vele regata

Randa Hood  2000

Genoa 1 Hood  2002

Genoa medio Hellstroem 2008

Genoa 3 Hood 2001 (olimpico)

Spinnaker Hood 0.75 1996 ,

Spinnaker Hood  0.75 2002

Code zero Hellstroem 2007

Impianti elettrico e idraulico

Impianto elettrico di bordo 24 V dc con 4 batterie da 100 amp cd

presa in banchina 220v con carica batteria (originale) non automatico.

2 serbatoi acqua da 2001t cd. circa, distribuzione acqua in pressione con autoclave sui tre lavelli con scaldabagno elettrico 151t 220v.

Tutte le tubazioni dell’impianto idraulico sono state sostituite nel 1998

Luci di via , di fonda, faro ponte e navigazione a motore originali

1 pompa di sentina manuale , 2 pompe sentina elettriche di cui un’automatica, i pompa elettrica con acqua di mare (lavaggio ponte, ancora, antincendio e altri usi)

Strumenti e dotazioni per la navigazione

Strumentazione vento e navigazione, echo  Rayteon ST60

Radio ricetrasmittente Sailor  originale

2 barometri, 1 orologio, 1 igro-termometro

1 scandaglio a mano

Plotter cartografico con varie cartucce interfacciato a GPS

Autopilota Autohelm 6000 con trasmissione a motore elettrico

Bussola di navigazione Danforth Constellation illuminata

Segna vento windex in testa d’albero

10 giubbotti salvataggio, fuochi a mano di legge,

2 salvagenti ferro di cavallo con luci di emergenza

Cime di ormeggio, 8 parabordi rivestiti,  mezzo marinaio

Sirena elettrica omologata

2 capottine per navigare con cattivo tempo ( nuove)

1 tendalino para sole, 1 scaletta bagno originale Sangermani

3 cagnari in pvc per coprire tutta la barca quando sta all’ormeggio

1 passerella di legno attrezzata con candelieri di bronzo, ruote e venti

Motorizzazione

Motore Solé diesel 62 Hp anno 2003, invertitore BW idraulico (1998)

Elica tripala abattibile Radice (2001)

Serbatoio gasolio d’acciaio 200 1t

Sistemazioni ed equipaggiamenti interni

6 cuccette attrezzate con teli antirollio così disposte

2 nella cabina di prua, 3 nel quadrato, 1 di guardia sulla destra di poppavia

2 bagni con doccia e lavello, wc marini

Quadrato con ampio tavolo abattitibile

Cucina a gas con forno e tre fuochi originale Arthur Martin

Dotazione completa di tazze e bicchieri originali dello yacht

2 frigoferi con sistema elettrico ad evaporazione su spirale in mare

Ampio tavolo di carteggio

Dotazione completa di bandiere per la segnalazione

Armadi e gavoni in abbondanza

Descrizione generale e lavori ultimi 20 anni

Scafo: opera viva tavole di Iroko incollate in testa secondo il sistema Sangermani condizioni perfette; fiancate, tavole di Mahogany anche incollate in testa riportate a legno e completamente riverniciate con ciclo Stoppani nel 2007.

Coperta: ponte in teak da 10mm rifatto nel 1993, rigommato nel 2005 in condizioni perfette; sovrastrutture verticali in mahogany massiccio verniciato a legno; copertura tughe in compensato marino intelato e verniciato con antiskeed (veneziani).

Interni: completamente rivestiti con compensato di mahogani, strutture verticali mahogany massiccio; paglioli in iroko massiccio da 25mm. Cuscinerie e materassi copletamente rifatti ad aprile 2009 con materiali di prima scelta.

Rigging and deck fittings

Mast , boom , 2 spinnaker booms alluminio Proctor

4 halyard winches Lewmar

2 sheet winch Lewmar  1 winch Harken 1 boom sheet winch

5 halyards:  2 genoa, 1 Spinnaker , 2 mainsail

Spinnaker rigging: 4 sheets, 2 spi booms , 2 lifts

Roller reef Hood ( 1992)

Back stay and for stay  Harken turnbuckle (.1995)

All shrouds and rigging inox and bronzo cromato changed on nel 1999

Anchor winch Lofrans  24V – 1500 W (1993)

l  ancora CQR, 1 ancora ammiragliato, 80 MT anchor chain diametro. 10 mm

Cruising sails

Main Hood 1995,

Genoa medio Hood 1998,

Spinnaker Hood 1.5 originale,

Tormentina Hood (sturm sail?)

Regatta sails

Main Hood  2000

Genoa 1 Hood  2002

Genoa medio Hellstroem 2008

Genoa 3 Hood 2001

Spinnaker Hood 0.75 1996 ,

Spinnaker Hood  0.75 2002

Code zero Hellstroem 2007

Electrical and water installations

Impianto elettrico  24 V dc con 4 batterie da 100 amp cd

Dock soket 220v and battery charger (originale) not automatico.

2 water tanks da 2001t cd. circa, water under pressure  and electrical heater 151t 220v.

All water pipes changed on 1998

All navigations lights are original, deck lights new 2009

1 bilge pump manuale , 2 bilge pumps elettricals, 1 elettrical pump for seawater  (for deck or anchor wash, fire or others)

Electrical instruments and others

Wind, speed log and echo and electronic compass  Rayteon ST60

Vhf Sailor RT144

2 barometri, 1 orologio, 1 igro-termometro

1 sounding line

GPS plotter with C-MAP maps

Autopilot Autohelm 6000

Navigation compass Danforth Constellation illuminata

Windex

Electrical fog-horn

2 canvas hoods 1 sun awning

1 step ladder original

1 gang plank

Mooring lines, other lines, fenders, severals bloks for many pourposes

Engine

Motore Solé diesel 62 Hp anno 2003, invertitore BW idraulico (1998)

Triple folding propeller Radice-Volvo (2001)

Fuel tank inox 200 1t

Internal  arrangements

2 berths on fore cabin, 3 berhts in dinette, 1 starboard left

2 bathrooms with shower and, ITT tipe wc

Dinett with nice big table throwing down

Gas kitchen original Arthur Martin

2 fridges

Big charts table

Lockers and big afterpeak

Specifiche e misure

Costruzione : Sangermani Lavagna – Progetto : L. J. Giles – Anno varo : 1969

Lft.         14,30 mt.

Lwl        10,80 mt.

Bmax       3,80 mt.

Draft.       2,30 mt

Displ.      15 t.

Keel  6t

General informations

I bought Swala on october 1988 and I’ve be sailing in Greece till 1992.From 1993 is in Imperia and has worked just to partecipate to 3 o 4 classical boats meetings and regattas on ligurian and high tirrenian sea. Swala is really seaworthy vessel confortable for cruising, and she hase her best performance with strong weather. Thanks to her strong hull structure may support heavy sea conditions. On January 1993 the deck teak hase be completely refitted and is still in best conditions. From 1994 I started to partecipate on old boat competitions and meetings in north Mediterranean sea and I think we have a good name on.

Hull: under water Iroko planks 34 mm  upper water mahogany planks all on lamellated oak frames of 75 x 50 mm alternating with some smaller; the broadsides have be completely revarnished with Stoppani  last time on  2007. Along side the junction betwin deck and hull two iron L give to the boat a good solidity, as well as the mast base. Never I have see any small mouvement on planks.

Deck: teak da 10mm over compensated mahogany, perfette; vertical overstructures massive mahogany varnished; bridge hause deck compensated wood with canvas and varnished pale color Veneziani with antiskid

Interiors: all mahogany massive or compensated; dunnages iroko massive  20mm. Tapestry and foam rubber matressen completely refitted on april 2009 .

I successi di Swala – Palmares

Imperia 1994
1° class Trofeo Lega Navale 3°class. Sloop Classici

La Spezia 1995
2° Class. Coppa Luigi Durand De La Penne

La Spezia 1996
1° Class. Trofeo della Spezia

Santa Margherita 1997
2° class. Sloop classici

Palma de Mallorca 1998
2°class. Trofeo Almirante Conde de Barecellona

Imperia 1998
2° class. Yachts classici

Porto S,to Stefano 1999
1°class. Trofeo Argentario

Cannes Regates Royales 1999
2° class. Yachts classici

St. Tropez 1999
3° class. Prada challenge 1999 – 3° class. Yachts classici

Imperia 2000
1° class. Sloop classici – 1° class. Trofeo Prada
1° class. Trofeo Challenge Sangermani

Cannes Regates Royales 2000
2°class. yachts classici

St. Tropez 2000
3°class. Yachts classici – 3° class. Prada challenge 2000

Antibes 2001
3° class. Yachts classici

Cannes 2001
1° class, yachts classici – 1° class Trofeo Prada classici

St. Tropez 2001
1° class. Yachts classici

Antibes 2002
3° class. Yacht classici

Imperia 2002
1° class. sloop classici

Cannes 2002
1° class. trofeo Prada Yacht classici
2° class. classici piccoli

St. Tropez 2002
3° classificato yacht classici

Antibes 2003
1° class Yacht classici

From 2018/19 in Adriatic Sea, pics below

Sangermani Swala still in Imperia during my inspection around 2011

 Download PDF